Onze burgemeester Johan Van Durme  is de voortrekker van Oost-Vlaanderen om overbodig watergebruik te beperken.

Door het warme weer later deze week en het feit dat het al even niet meer geregend heeft, is het erg droog in België. Aqua Flanders raadt daarom aan om zuinig om te springen met water.

In de Oost-Vlaamse gemeente Oosterzele mogen inwoners alvast geen zwembad meer vullen of geen auto meer wassen. ”Vanaf morgen mag er geen water meer in de zwembaden of vijvers. Er mag niet meer gesproeid worden op gazons en terrassen. Inwoners mogen niet meer poetsen of hun auto’s wassen. We moeten echt spaarzaam zijn”, zegt burgemeester Johan Van Durme.

Gasboetes

“Er zijn straffen mogelijk in de vorm van gasboetes, maar ik denk dat mensen verstandig genoeg zijn. Er zal gecontroleerd worden, maar de politie zal niet rondrijden om boetes uit te schrijven. Er is ook sociale controle. We gaan de mensen niet treiteren”, aldus Van Durme. “Het is absoluut niet de bedoeling dat wij elk waterverbruik willen stilleggen of verbaliseren. We willen in eerste instantie de inwoners informeren en bewustmaken, zodat op die manier ze letten op hun verbruik.”

Bij de self-carwash Van Hecke NV in de Ambachtstraat in Oosterzele was het alvast goed druk deze namiddag, op een half uurtje zijn er meer dan 15 wagens gepasseerd om toch na het verbod van morgen een propere wagen te hebben. Soms speelt het mooie weer een rol, maar de meeste blijken het bericht van de maatregel gehoord te hebben en besloten daarom om hun wagen vandaag nog te wassen. Met de gevolgen vandien, een kleine file wegens waterschaarste.

Zorgwekkend

“Volgens de gegevens is de regio aan het zuiden van Gent is het alarmerend”, zegt de burgemeester nog. “Het is nooit zo droog geweest sinds de metingen van start gingen in onze regio. Er is al bijna een maand geen druppel gevallen bij ons. De komende 14 dagen zeggen verschillende weermetingen ons dat het niet meer zal regenen. Zoiets is zorgwekkend. We moeten maatregelen nemen of dit zal ons zuur opbreken. Daarom dat wij als eerste aan de alarmbel trekken. We zien het ook in de beken, grachten en bij de landbouwers. Het is dringend.”

Burgemeester van Assenede, Philippe De Coninck (Samenplus) wacht zoals vele gemeentes in Oost-Vlaanderen op een groen licht van hogerop. “We hebben nog geen signaal gekregen vanuit de provincie. Hoe dan ook is een zinvolle raadgeving om alvast zuinig om te gaan met het water bij een lange periode van droogte.” Toch blijft de boodschap niet onopgemerkt bij de burgemeester, de burgemeester van De Pinte, Hilde Claeys (Ruimte) zal in het licht van de boodschap uit Oosterzele de materie toch grondig bespreken in het college.

“Geen enkele reden voor maatregelen”

Volgens gouverneur van Oost-Vlaanderen Jan Briers is er geen enkele reden om maatregelen te nemen. “Alle indicatoren van zowel de watermaatschappijen als van Vlaamse milieumaatschappij staan op groen, dus er is op dit moment geen enkele reden om te sparen op water. Ondertussen is op dit moment Joke Schauvliege (Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, nvdr.) wel een ontwerpbrief aan het klaarmaken voor mocht het nodig zijn stappen te ondernemen. Maar op dit moment is er geen enkele reden om maatregelen te nemen.”

Dank aan hetlaatstenieuws.be

• Duurzaamheid