Elsy De Wilde neemt het initiatief voor de oprichting van het Buurt Informatie Netwerk Landskouter - Gijzenzele

In Landskouter en Gijzenzele wordt een Buurt Informatie Netwerk (BIN) opgericht. Hiermee wil men een antwoord bieden aan de inbrakengolven die de gemeenten teisteren. Later komt er ook een BIN in Balegem.

Het initiatief komt van Elsy De Wilde uit Landskouter. "Een tijdje geleden hebben we in Landskouter een inbraakgolf gekend en daarop ontstond het idee om in Landskouter een netwerk op te richten. Ook Gijzenzele heeft nog geen netwerk en we vonden het belangrijk om in deze beide gemeenten zo'n BIN op te richten. Vanaf nu gaan we op zoek naar inwoners die zich willen inschrijven in het netwerk. We gaan hiervoor zelfs deur aan deur. Zodra het netwerk actief is, vullen we een gat op tussen Melle, Merelbeke en Moortsele waar dergelijke BIN's al bestaan. Landskouter en Gijzenzele bevinden zich dicht bij de N42 en de E40, wegen die door inbrekers gebruikt worden als snelle vluchtweg". Na het verlof wordt een gelijkaardig initiatief gestart in Balegem en dan is het ganse grondgebied van Oosterzele bedekt. Commissaris Eric Van de Putte van de politiezone Rhode & Schelde wordt de contactpersoon met de buurt. "De oprichting van een BIN is heel belangrijk voor deze gemeenten," zegt Van de Putte. "Vorig jaar is er na een reeks inbraken een informatieavond georganiseerd in Landskouter. Deze gemeenten zijn al meermaals getroffen geweest. Wanneer er dringende berichten zijn zoals verdachte handelingen waarbij er een vermoeden is dat de daders nog in de omgeving zijn, wordt er vanuit de noodcentrale een boodschap ingesproken. Naast verdachte handelingen kunnen er ook andere belangrijke berichten verspreid worden.

Dank aan nieuwsblad.be voor het artikel

• Politie & veiligheid