In de zitting van de gemeenteraad op 20 juni 2018, werd na voorstel van Marleen Verdonck, het Huis van het Kind unaniem goedgekeurd.

Het Huis van het Kind Zottegem is er voor alle kinderen en jongeren van 0 tot 24 jaar en voor iedereen die zorg draagt voor kinderen en jongeren in Lierde, Sint-Lievens-Houtem, Brakel, Zwalm en nu dus ook Oosterzele.

Zo zijn in Zottegem Kind & Gezin, het Zottegems Initiatief Buitenschoolse opvang (ZIBO) Zibokaffee, zibotheek, ruilwinkel Twinkeltje, een infopunt voor ouders, studie- en opvoedingsondersteuning De Katrol en de dienst voor Gezinsopvang gehuisvest. Inwoners van Oosterzele kunnen vanaf nu ook een beroep doen op die dienstverlening.

Huis van het Kind?

Een Huis van het Kind is een lokaal samenwerkingsverband tussen actoren op het vlak van preventieve gezinsondersteuning met het oog op de realisatie van doelstellingen inzake preventieve gezinsondersteuning. Een Huis van het Kind huisvest minimaal de consulten van Kind en Gezin, ondersteunt verder gezinnen op vlak van gezondheidszorg en opvoeding en biedt activiteiten aan die ontmoeting en sociale cohesie bevorderen. Elk Huis van het Kind heeft een uniek werkingsgebied, dat intragemeentelijk, gemeentelijk of intergemeentelijk kan zijn.

Waarom Zottegem?

Zottegem heeft een goed functionerend Huis van het Kind. De afgelopen jaren heeft Zottegem de expertise opgebouwd binnen preventieve gezinsondersteuning. Oosterzele kan dankzij de samenwerking eventueel verder bouwen aan eigen initiatieven met steun van en inspiratie uit Zottegem.

Schepen Marleen Verdonck: “Aangezien Oosterzele ‘te klein’ is, het subsidiebedrag ontoereikend is om een eigen Huis van het Kind op te richten en de Vlaamse overheid verwacht dat er vanaf 2019 in elke gemeente een huis van het Kind is, heeft Oosterzele de keuze gemaakt om aan te sluiten bij Huis van het Kind regio Zottegem. Oosterzele heeft ook al op andere vlakken een aantal samenwerkingsverbanden met steden en gemeenten in Zuid-Oost-Vlaanderen. Daardoor lijkt Zottegem ook op dat vlak een aangewezen partner voor ons. Ook geografisch sluit Oosterzele goed aan bij Zottegem wat maakt dat het Huis van het Kind ook gemakkelijk bereikbaar is."

Met dank aan nieuwsblad.be

• Kinderopvang