N-VA en CD&V Oosterzele hebben beslist afscheid te nemen van de kartelformule. Dat kondigen de twee partijen samen aan. Het kartel wordt vanaf nu een coalitie en bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen trekken beide partijen zelfstandig naar de verkiezingen. “De beslissing werd genomen in de beste verstandhouding”, aldus Simon Lejeune en Steven Hutse, voorzitters van N-VA en CD&V Oosterzele.
Het kartel CD&V/N-VA Oosterzele ontstond naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 en 2018 trokken beide partijen als kartel naar de verkiezingen. Het was een van de laatste kartels tussen beide partijen in Vlaanderen. “We zijn een volwaardige partij en willen dat ook uitdragen”, vertelt Simon Lejeune van N-VA. “Het is ook duidelijker voor de Oosterzelenaar, die meer dan ooit zal weten wat hij aan ons heeft.”

Steven Hutse (CD&V) verwijst naar de uitstekende samenwerking in de afgelopen 14 jaar. “Deze beslissing zal aan die goede samenwerking niets veranderen. Ook binnen onze partij waait een nieuwe wind met frisse ideeën en een politiek die luistert met het hart naar de mensen. We hebben een sterk bestuursakkoord en dat gaan we samen, als coalitiepartners, uitvoeren. Dat bestuursakkoord is wat ons bindt. Dat bindmiddel is sterk verankerd en is niet weg.”