Alle inwoners van Oosterzele krijgen hetzelfde voordeeltarief als de Zottegemnaren in het stedelijk zwembad van Zottegem. De gemeente past het prijsverschil bij. “Dat is democratisch”, klinkt het.

Sinds september geldt in het stedelijk zwembad in Zottegem een voordeeltarief voor Zottegemnaren ten opzichte van de inwoners uit de buurgemeenten. “Omdat onze inwoners via hun gemeentebelastingen al vijftien euro bijdragen in het jaarlijkse kostenplaatje van ons zwembad”, duidt schepen van Sport Brecht Cassiman (N-VA) uit Zottegem. “Concreet krijgt elke inwoner een euro korting per zwembeurt ten opzichte van niet-Zottegemnaren, die ongeveer 45 procent van het publiek uitmaken. We hebben wel de hand uitgestoken naar de buurgemeenten door hen voor te stellen een euro bij te leggen. Vooral de kleinere gemeenten zonder eigen zwembad willen we de kans geven om hun inwoners tegen hetzelfde voordeeltarief te laten genieten.”

7.500 zwembeurten per jaar

Oosterzele is de eerste gemeente die een samenwerking aangaat met Zottegem. “Wij hebben geen eigen zwembad, maar dat wil niet zeggen dat we als gemeentebestuur onze verantwoordelijkheid niet moeten nemen om zwemmen op bovenlokaal niveau democratisch te houden”, motiveert Oosterzeels schepen van Sport Elsy De Wilde (CD&V). “We hebben in 10.000 euro per jaar voorzien. Gemiddeld maken per week 150 Oosterzelenaren gebruik van het zwembad, goed voor ongeveer 7.500 zwembeurten op jaarbasis.”

Nuloperatie

Voor Oosterzele is het nu wachten op de goedkeuring van het Autonoom Gemeentebedrijf in Zottegem, maar dat wordt volgens schepen Cassiman een formaliteit. “Deze samenwerking is een nuloperatie voor Zottegem: of die euro extra nu betaald wordt door de zwemmer of door de gemeente, maakt voor onze inkomsten geen verschil.”

Beurtenkaart is must

ELSY DE WILDESCHEPEN VAN SPORT OOSTERZELE“Er gaan per week gemiddeld 150 Oosterzelenaren zwemmen in Zottegem”
Als de goedkeuring volgt, dan geldt het voordeeltarief van 2,5 euro per zwembeurt vanaf 1 april ook voor Oosterzelenaren, mits aankoop van een beurtenkaart.

In de marge geven Cassiman en De Wilde mee dat de positieve contacten in dit dossier hebben geleid tot bereidwilligheid om ook in andere dossiers nauwere samenwerkingen tussen Zottegem en Oosterzele op te zetten. “Bovenlokale samenwerking is de toekomst”, klinkt het bij beiden