De Grote Prijs Stad Zottegem heet voortaan de Egmont Cycling Race en verhuist voor de start naar Oosterzele. De Organisator Zottegemse Wielerclub hoopt de wedstrijd zo nog meer glans te geven.

Na de verhuizing van het rennersdorp en officieuze start van de Bevegemse Vijvers naar De Buke en evenementenhal Sotto’s, is dit opnieuw een belangrijke verandering voor de koers die op dinsdag 18 augustus aan haar 85 ste editie toe is. De Egmont Cycling Race - zoals de GP Stad Zottegem voortaan door het leven gaat - kan flink wat adelbrieven voorleggen, maar toch was het concept aan vernieuwing toe, zo liet organisator De Zottegems Wielerclub al meermaals weten. De verhuizing van de vertrek- en aankomstzone zorgde vorig jaar voor een nieuw elan en een pak extra beleving.

Meer uitstraling

“Met de naamsverandering en de samenwerking met Oosterzele willen we onze koers nog meer uitstraling geven”, zegt voorzitter Jo Gossey. “De nieuwe aankomst lokte onmiddellijk heel wat toeschouwers naar de Buke en dat was voor ons het signaal om de koppen bij elkaar te steken en heel wat andere ideeën de revue te laten passeren. De ploegvoorstelling en de officieuze start blijven in Zottegem plaatsvinden. Na een aanloop van ongeveer acht kilometer zal aan het gemeentehuis van Oosterzele het officiële startschot worden gegeven. Op het grondgebied van Oosterzele worden drie plaatselijke ronden van tien kilometer afgelegd. Via Scheldewindeke, Gavere, Zwalm, Michelbeke en Brakel komt de wedstrijd dan terug naar Zottegem. Hoewel het definitieve parcours pas eind mei zal worden voorgesteld, kunnen we nu al zeggen dat we in de Zottegemse ronden van 18,6 kilometer zo veel mogelijk scherprechters willen behouden zoals de Berendries, Elverenberg, Grotenbergestraat, Klemhoutstraat en Lippenhovestraat.”

Gosseye laat ook weten nieuwe samenwerkingen niet uit te sluiten. “Wie weet kunnen we nog andere buurgemeenten overtuigen om samen te werken”, besluit hij. “Vandaar ook dat we Zottegem geschrapt hebben in de benaming. Met Egmont dekken we een veel ruimere regio.”

Veel animo

Johan Van Durme (CD&V), burgemeester van Oosterzele, is enthousiast. “De GP Stad Zottegem heeft in onze regio altijd veel betekend, we zijn daarom trots er voortaan deel van uit te maken”, zegt hij. “Ik ben ervan overtuigd dat de er veel animo zal zijn aan de start en langs het parcours. Als gemeente zullen we daar mee onze schouders onder zetten.”