Oosterzele krijgt een ambtenaar lokale economie en een ondernemersloket. Bovendien koopt de gemeente beschutting voor mensen die buiten de winkels moeten wachten.
Om handelaars door de coronacrisis te helpen werd alvast een consulent lokale economie aangesteld binnen de dienst Toerisme. Die kan aan de slag zodra het nieuwe organogram is goedgekeurd en dat zou in oktober het geval moeten zijn.

“Op die manier kunnen we al vervroegd van start gaan met onze postcorona-acties rond lokale economie”, kondigt schepen van Lokale Economie Orville Cottenie (N-VA) aan. “De ambtenaar lokale economie en ikzelf gaan een individueel en persoonlijk gesprek met alle Oosterzeelse handelaars aan. We stelden een enquête op en we zullen luisteren naar de noden, problemen, suggesties en verwachtingen. Op die manier kunnen we de juiste initiatieven uitrollen. Zodra de ambtenaar lokale economie geïnstalleerd is, zal het beleidsplan volledig uitgewerkt worden. Voorts zal Oosterzele deelnemen aan de actie ‘doelokaal’ om de Oost-Vlaamse handelaars en ondernemers in de kijker te zetten. Onze lokale producenten zullen meerdere keren per jaar kunnen deelnemen aan een korteketenmarkt.”

Als beschutting tegen regen en kou

De gemeente is ook van plan om tenten te kopen voor de klanten van de Oosterzeelse winkeliers. “De herfst- en de winterperiode staan voor de deur en heel wat handelszaken zullen de komende periode nog steeds te maken hebben met een beperking van het aantal klanten in hun winkel”, zegt schepen van Communicatie Elsy de Wilde (CD&V). “Daardoor moeten klanten enige tijd buiten de winkel aanschuiven. Om te verhinderen dat zij dat moeten doen in de regen en de kou zal de gemeente een aantal beschuttingsmiddelen zoals bijvoorbeeld tenten aankopen en ter beschikking stellen van de handelaars waar dat nodig is.”

bron: Het Nieuwsblad